20 July, 2012

magrain again..

ASSALAMUALAIKUM..


hye korang.. hurm.. msti ramai kat surau or masjid nie kan kan kan..
hehehe..mizz plak!!!!
di rumah ajeww..
huhuhuhu
okeh mizz nak kongsi  sintom sintom magrain serta pengenalan nye..
boleh...
sebab ape mizz nak kongsi..
mizz sendiri ade magrain..
and now magrain again lagi..(hhu hancuss BI mizz)

okeh.. terus kan yeaa..


Pengenalan Penyakit Migraine
Maklumat ini saya dapat drp Internet mengatakan Migraine ialah satu keadaan di mana sakit kepala terjadi disebabkan oleh aliran darah dan perubahan kimia diotak. Perubahan ini akan menyebabkan arteri yang membekalkan darah ke otak tersekat dan menimbulkan sakit kepala yang diikuti oleh rasa tidak selesa pada perut, loya dan pening. Ia juga kadangkala menimbulkan kesan kepada pandangan.

Migrain juga dikenali sebagai hemikrania, perkataan Greek yang membawa maksud sebelah tengkorak. Ia juga dikenali sebagai vascular headache. Sakit kepala yang berlaku berulang, berdenyut-denyut selalunya terjadi sebelah kepala sahaja. Ada juga yang bermula di sebelah kepala sahaja dan kemudiannya melarat kedua-dua belah kepala. Dalam kes yang teruk, migrain menyebabkan pening (nausea), muntah, cirit-birit, pengekalan cecair badan (retention of fluid) dan sensitif kepada bunyi dan cahaya.

Jenis-jenis atau Punca Penyakit
Migraine juga ialah sejenis penyakit keturunan ini saya kurang pasti, sebab keluarga saya tidak ada seorang pun yang mengidap penyakit ini, kata sesetengah pendapat mengatakan Wanita mempunyai kecenderungan mengidap migrain yang lebih tinggi daripada lelaki.

Sintom
Sintom ini saya ambil drp Intenet biasanya pesakit mengalami gejala gangguan saraf seperti gangguan kepada pandangan seperti titik buta dan melihat motif seperti zig zag sebelum mengalami sakit kepala, muntah dan sebagainya sukar untuk tidur .

Tanda-tanda aura ini adalah seperti berikut :
- Terlihat cahaya terang (bright spots),
- Garisan zigzag (zigzag lines),
- Penglihatan berganda (double vision),
- Buta sementara (temporary blindness),
- Kebas (numbness),
- Kepala terasa berpusing (dizziness),
- Pening (drowsiness),
- Sukar bercakap (slurred speech) dan keliru (confusion).
* Selepas tanda-tanda ini hilang, migrain mula menyerang.

Pantang larang bagi penyakit ini.
Ini ada pantang larang yang saya ketahui sendiri kerana mengidap penyakit ini antaranya perut tak boleh kosong, tidak boleh kurang ataupun terlebih tidur serta berjaga diwaktu malam, mengambil minuman yang mengandungi kafein dan mengambil makanan yang diletak perasa (pak aji). Tidak boleh terlalu memikir dan hendak marah, tidak boleh terdedah pada cuaca yang agak panas.
(just copy paste dari pakcik google)


haaaaa dah bace???
so sape sape yg ade penyakit spesis cam mizz.
tau lah rase nye kan..
huhuhuhu
OMG!!!!

okeh la. yeeee..
daaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa..



salam cinta

No comments:

Post a Comment