31 October, 2011

bilE huJAn bErmUsIm...!!!

ASSALAMUALAIKUM...

hye korgg.. sehat?? ye la skunk nie kn musim ujan..
msti ade yg kureng sehat niehh...
g cepat2 jmpe abg dktor tau....


ujan yg turun bagaikn mutiara..lalala


haa... semenjakk hujan bermusim niehh.. sti korg ase lapar kn
urmm ntah nape akuh ase terajin jek nk memasak..(nmpk ko mls msk knnn)
ngeh3....

haaa!!! ary nie mood msk akuh rajin gilerrrr..
so akuh msk cucur udang.. urmm nyumm nyummm nyummm....
tgh ary  awl dh bncuh tepung nyew...
excidtet lah kate knn...

ye lahh nk kne tggu tepung naekk bukn senang lme tuhh nk tggu...
urmm...ngan bangga nye akuh memsak cucur udang..
alah cm kt kedai tuhh.. yg chumel2 tuhh..
cntek elok je bntuk nye..
so akuh cbe lah gne seduk chumel mak akuhh...
weeeeeeeeeeeeeeeeeee!! jadikk lahhh...


haa meh nk share pic cucur udang mizzchokiechokie...



haaa!!! cam neee?? menyelerakan kn...hehehhesjek nk bg korg terliur.. heheheehhhe



bersame pasangan nye lahhh...
nyumm nyuumm nyumm.. wuuu udang nye besau2 lahh..
hehehe


ok yg nie siap utk di mkn...
nyumm nyummm nyuummm....

hahahahhha.. geram tak korg..
urmm cucur udang akuh wt nie.. laku gile tau..
ank buah akuh mkn.. uishh ciap bertmbh agii...
sedap kn achik wat!!..
t laen kli achik wat agi erhh...

winnkk winnkk winnnkkk..

ok lahh.. smpai cni dluu...
k.. daaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

30 October, 2011

SOAL HATI REMAJA - PATUTKAH BERKAHWIN AWAL

ASSALAMUALAIKUM..





Rasulullah s.a.w bersabda: Tiga perkara yang jangan dilambat-lambatkan, iaitu solat apabila telah masuk waktunya, jenazah apabila telah siap (urusan mandi dan kafan) dan anak gadis setelah ditemui (pasangan) yang sesuai untuknya. (H.R. Tirmidzi)

Kahwin awal bukan satu masalah. Mari lihat persoalan-persoalan yang selalu menerjah di kepala anak-anak muda yang fitrahnya terhalang atas sebab-sebab tertentu.

1. Kahwin waktu masih belajar, adakah tidak mengganggu pelajaran?

Siapa cakap kahwin waktu sedang belajar mengganggu? Salah tanggapan tu. Sepatutnya, kahwin awal lebih memberi kita semangat yang membara. Yelah, sudah ada pasangan yang halal dan akan sentiasa menyokong kita, mesti la lagi bersemangat mau belajar kan? Lagi satu, orang yang sudah kahwin ni akan berasa lebih bertanggungjawab dari sebelum kahwin. Sebab mereka tahu bahawa mereka punya pasangan untuk dijaga, jadi mereka pun akan berusaha untuk buat yang terbaik bagi pasangan mereka. Apa-apa pun, tengok ibu bapa kita saja sebagai contoh. Sudah kahwin, tapi adakah mengganggu kerja mereka? Tidak kan?

2. Saya masih belajar, macam mana mahu bagi nafkah pada isteri kalau belum ada kerja?

Saya tahu ramai antara kita yang masih belajar, dan ramai yang meminjam dapat elaun biasiswa. Saya beranggapan pasangan yang ingin dikahwini jugak masih study Jadi ia bermakna dua-dua masih dapat hidup dengan wang yang asas tu. Jadi, sementara masih belum ada kerja, suami berilah nafkah yang termampu kepada isteri. Mungkin $25 atau $50 sebulan? Bergantung kepada berapa banyak isteri gunakan untuk makan. Lagipun, isteri jugak ada wang, jadi tak perlu rasa ada masalah di situ. Yang penting dua-dua masih dapat hidup. Lain la kalau isteri demand kereta, rumah, rantai emas, baju berlambak-lambak, dan macam-macam lagi. Jadi, sepatutnya tiada masalah dalam bab nafkah. Cuba kita tengok orang Arab zaman Nabi dulu. Adakah kebanyakan daripada mereka orang berharta? Tidak. Mereka cuma mampu memberi isteri makan makanan setakat yang mereka mampu beri. Itu pun sudah mencukupi untuk dijadikan nafkah. Nabi tak larang pun orang miskin berkahwin. Jangan jadikan kekurangan wang sebagai penghalang perkahwinan. Itu namanya menyalahkan takdir Allah. Berdosa.

Firman Allah: Dan kahwinkanlah orang-orang bujang (lelaki dan perempuan) dari kalangan kamu, dan orang-orang yang soleh dari hamba-hamba kamu, lelaki dan perempuan. Jika mereka miskin, Allah akan memberikan kekayaan kepada mereka dari limpah kurniaNya kerana Allah Maha Luas (rahmatNya dan limpah kurniaNya), lagi Maha Mengetahui. (An-Nur:32)

3. Macam mana mahu cari modal untuk majlis perkahwinan?

Apa perkara asas dalam kahwin? Ya, akad nikah dan walimatul urus. Merisik dan bertunang tu bukan wajib pun. Jadi, potong kos seperti bagi hantaran waktu merisik dan bertunang, sudah jimat wang. Waktu akad nikah pun, jemputlah keluarga terdekat dengan kawan-kawan saja yang dapat datang. Berdosa bila tidak menghadiri jemputan walimatul urus. Jadi, jimat sikit kos kenduri. Buang wang saja sewa pelamin, sewa baju pengantin, sewa jurukamera dengan mak andam semua tu kerana ia termasuk dalam hal-hal yang sia-sia. Mas kahwin pun tidak perlu tinggi-tinggi kerana sebaik-baik magar adalah yang paling rendah. Mudah saja majlis perkahwinan dalam agama Islam. Tidak sampai puluh ribu pun.

Sabda Rasulullah s.a.w: Tiga golongan yang akan selalu diberi pertolongan oleh Allah ialah seorang mujahid yang selalu memperjuangkan agama Allah s.w.t, seorang penulis yang selalu memberi penawar dan seorang yang menikah demi menjaga kehormatan dirinya. (H.R. Thabrani)

4. Tidak terlalu awalkah untuk saya berkahwin?

Kalau rasa dengan kahwin boleh buat semangat untuk belajar semakin meningkat, kahwin la. Kalau rasa kahwin boleh buat diri semakin bersemangat dalam agama, kahwin la. Kalau rasa kahwin boleh elak daripada fitnah dan maksiat, kahwin la. Itu maksudnya, kahwin memang perlu di usia muda. Benda yang baik, jangan dilambatkan. Takut kelak bertukar menjadi benda yang tidak baik. Cuba bayangkan anda ada pasangan yang disukai. Kan bagus kita cepatkan benda yang baik dengan berkahwin terus. Tapi kalau kita melambatkan perkahwinan yang bagus itu, mungkin kita akan terjerumus ke lembaah maksiat. Kenapa kita boleh beralasan untuk melakukan perkara yang halal, tetapi tidak langsung mengemukakan alasan untuk melakukan perkara yang haram? Tanya diri, jagalah iman.

Sabda Rasulullah s.a.w: Apabila datang kepadamu seorang laki-laki untuk meminang, yang engkau redha terhadap agama dan akhlaknya, maka nikahkanlah dia. Bila tidak engkau lakukan maka akan terjadi fitnah di muka bumi dan akan timbul kerosakan yang merata di muka bumi. (H.R. Tirmidzi dan Ahmad)

5. Bersediakah saya untuk kahwin awal?

Ini soalan paling bagus ditanya kepada diri sendiri. Tanya dulu soalan asas ni. Sudahkah saya solat penuh 5 kali sehari semalam? Bertanggungjawab sudahkah saya? Adakah saya panas baran atau penyabar? Adakah saya seorang yang bercakap menggunakan akal atau bertindak menggunakan akal di lutut? Pendek kata, ada banyak soalan spesifik yang boleh ditanya kepada diri sendiri. Walau apa pun jawapan dia, ini nasihat saya. Sentiasalah perbaiki diri dan mantapkan diri. Orang yang sudah berkahwin dan sedang belajar solat lebih baik berbanding orang yang sudah kahwin dan pandai solat tapi tidak amalkannya lepas kahwin. Orang yang bersedia mengubah dirinya adalah yang paling bersedia sebenarnya.

6. Macam mana dengan restu ibu bapa?

Ya, ini la benda paling susah bila mahu kahwin awal. Faktor penghalang paling utama. Kalau kita dapat menjelaskan dengan baik kepada ibu bapa dan mereka faham, insyaAllah tiada masalah untuk berkahwin awal. Tapi kalau ibu bapa kita susah mahu terima sebab fikiran mereka masih terikat dengan fikiran tipikal masyarakat Melayu sekarang ni yang lebih terpengaruh kepada adat dan cerekarama di tv semata-mata, serta pemikiran risau akan tak cukup wang nak sara anak dara orang, sudah tentu mereka tidak akan terima setiap hujah yang diberikan seperti di atas. Apa-apa pun, saya doakan yang terbaik untuk mereka yang mahu kahwin awal supaya cepat bertemu jodoh. Ingat, bila seseorang itu berkahwin kerana ingin mengikut sunnah Rasulullah, maka terbukalah segala pintu rezeki untuknya. Lihat, betapa banyaknya kelebihan kahwin awal. Fikiran kita yang sempit saja membuatkan kahwin ni nampak terlalu susah sangat.

Umar bin al-Khattab r.a telah berkata: Kahwinlah anak-anak kamu apabila sampai baligh, janganlah kamu menanggung dosa-dosa mereka. (Disebut oleh Ibnu Jauzi dalam Ahkam An-Nisa)

Nasihat saya untuk golongan-golongan yang sedang hangat bercinta tu, sebaiknya kahwinlah awal. Lebih banyak kelebihan kahwin awal berbanding kahwin lambat. Tapi semua itu pilihan masing-masing juga. Mudah-mudahan setiap pilihan yang kita buat adalah yang terbaik dan dirahmati Allah. InsyaAllah.

Rasulullah s.a.w bersabda: Siapa yang benci dengan cara hidup (sunnah) ku maka dia tidak termasuk golonganku. (H.R. Bukhari dan Muslim)

cOnteSt dAri sHaHmIn : cReatIve canDiD wiTh bUddEiS..

ASSALAMUALAIKUM..

hey korgg.. hahhhh!! tdi akuh dpt contest dri Shahmin..
dye ngajak join contest yg dye wat..
contest nie Shahmin brkerjasama nganSiti Nurazlinda
klu nk kterangan lebih lanjut korg klik aje Shahmin n Siti Nurazlinda nie..



okehh!! cara peyertaan nye pon bukn sush ..
senang jerr...


korg buat satu entri n bgtau yg korg nk join contest Siti Nurazlinda dan Shahmin ..

tajuk contest nie ikut suke korg lah nk wat ape kn..

dalam entry korg tuh..korg masuk kn gambr candid korg yg paling chantek lah bg korg..
pastu korg cite lah ckit mengenai gambr tuh..

last korg link kn entry contest korg tuh 
kat komen  blog Siti Nurazlinda @ Shahmin ..

-----------------------------------------------------------------------

okehh tibe mse utk akuh beraksi



nie time kndri kwen..sblum mkn duk gosip2 dlu.. 
nie lah rkan serangkai utk bergosip terhgt.. kikikiki...



snap ckitt... men chak2 lakk..
yg kat belakng tuhh.. 



haa!!! ni lah dye...
time nie akuh n fmly g bercuti @ cherating thun lepas..
time nie tak silap pagi dalam kul7 lihb..
urmm dah cerah kann... bru lah nmpk matehari nye..
ok lahh.. hope di terima yeaa.. hehehe


ok lahhh smpai cni dluu..
daaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa....


kEmanA Pergi nya???

ASSALAMUALAIKUM...

HUHUHUcatgirlemoticon
sadihhs gilak niehh..
kmne pergi nye niehh..
knpe flow akuh jdi cm tuhh.. knepe tak bertmbh sdang 
rmai yg follow.. huhuhuhu mencikk nyekkkk....
(nanges smbil guling2 peluk bntal)

nieh nk nanges kuat2 niehhh..
mencikk nyeee...littlegirlemoticon akuh dh usaha ngan gigij nie.. 
selama berthun2..(cm lme sgt)
huhuhuhuuhh...
waaaaaaaaaaahaawaaaaaa
catgirlemoticon

ok lahh.
huhu dh tak de mood dahhh..

daaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa...

♥♥1ST GIVEAWAY MR BAIZ ~ RM300 untuk di Menangi!!!♥♥

ASSALAMUALAIKUM..

hye sume..ary nie syep nk join contest dri Mr Baiz
menarik nampak gye nye.. so.. nk test try n cbe lah kn.. kot bertuah.. 

winkk winkk winkk 





CARA-CARA NAK MENYERTAI GIVEAWAY NI

letak banner seperti di atas buat 1 entri yang bertajuk "1ST GIVEAWAY MR BAIZ ~ RM300 untuk di Menangi!!!" dan link kan ke entri ini..

Follow blog Mr Baiz dan blog penaja di SINI  untuk update sepanjang giveaway..

kalau tak keberatan Like SINI sekali..hikhik.tlg promot kn sikit..hihi..


ok lahh.. daaaaaaaaaa(tetap ngan trekmax)

29 October, 2011

♥sEntaP hatY MizzcHokiechokiE ♥

huhuhu.. haii...
urmm mm sentap gile haty syep nieh tau.. 
whitekittenemoticon
bile awk wt cm nie..
klu tak nk syep join.. trus terang jep..
whitekittenemoticon
tak pyah nk delete2.. plzzz arhh..
owg laen ade haty n perasaan gak..
salah ke syep nk cri kwan reramai2..
whitekittenemoticon.
syep tau Awk admin tmpt tuhh...
tk pe lahh... di sbb kn haty syep tersgt sentap..'
syep dh tak de haty nk join lg...
MENYAMPAHHH!!!!..s***!!!whitekittenemoticon

abis tdi bolh plak ko tnye n kutuk2 negeri akuh..
ape hall??? sekurang nye akuh tnye elok2 beb...
jgn smpai akuh jdi kuang ajar plak.
..whitekittenemoticon
kesabran akuh ade gak tahap nye....
nie dh tahap dewi nie.. lum dewa agii...
tak tk de syep2 lg dah.. akuh ko jek akuh bg...
jgn ko ingt ko dh lme ko bgus lahhhh...
eeeeeeeeeeeeeee....whitekittenemoticon ade gak yg kne nie kangg.... 

k lahhh...(mood ilang terus)..whitekittenemoticon

daaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa(tetap ngan trekmax)whitekittenemoticon

SunGguh sAngaT2 sYeP jelEs!!!!!❤

ASSALAMUALAIKUM..

hyep sume..
korg sehat???lau tak sehat ce bawak diri tuh jmpe dktr encem2.littlegirlemoticon.kompem sehat..
insya allah.. weeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee!!!.
hehehelittlegirlemoticon

ok balik pde tajuk di atas...
syep mizz chokie chokie.. mengaku
dan bersungguh2 mengaku bahawa syep tersgt2 jeles..
ngan korg sume...
huhuhuhulittlegirlemoticon
sbb ape nk tau????

urmmmmm..littlegirlemoticon

1. syep jeles tgk blog mmber syep chantek2.
2. syep jeles tgk header korg chumel2..
sbb syep nk wat tak geti.. tersgt2 jeles..
3. syep jeles tgk korg nye follower reramai sgt2... jeles sgt2 tauu...

huhuhuhuh..littlegirlemoticon
syep tau bukn nk rndah dri.. tpi reality niehh..
blog syep nie tak de lah chumel sgt cm blog awk2 sume.. huhuhuhu
walau pong syep dah lme wat blog nie..littlegirlemoticon. tpi syep tak bnyk tau sume nyerrr..
dulu sblum tau tkar tample yg tak berapa chumel niehhh gne yg sedia ade jep..
cume skunk nie dh pndai nk gne theme yg chumel ckit2 jep..
huhuhu..littlegirlemoticon
ciannn kt syep knn...
kawan2.... syep nk wat header yg chumel2 cm awk2 sume...
ade pic korg kat header korg.. huhuhu....(nanges smbil guling2)

huhuhuhu...littlegirlemoticon
cedih tak cite syep niehhh... (plzz tlg nanges guling2)
ok lahh...
smpai cni dluuuu ....littlegirlemoticon

daaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa(tetap ngan trekmax)

❤ cintA bUkaN milik kIta ❤



Cinta bukan milik kita. Setiap perpisahan tidak sia-sia.

Tak perlu bersedih lama. Cinta itu milik Allah. Hari ini Dia tarik rasa cinta dari hati pasangan kamu sehingga tawar hatinya. Sebab, mungkin esok atau lusa Dia campakkan rasa cinta yang lebih segar dalam hati si dia yang setepatnya untuk kamu. Semalam kamu berjalan dengan tidak cermat dan tidak berhati-hati. Hari ini dan esok, bak kata Saiyidina Umar: "..waspadalah jangan terpijak atau memijak onak dan duri.." Jangan kau kutip lagi serpihan kaca. Sabarlah hingga kau temukan permata.

28 October, 2011

(¯`v´¯) ISTIQARAH CINTAKU







`•.¸.•´`•.¸•*¨¨*•.¸¸❤`•.¸.¸¸.•*❤✿•¸.•´¯✿•¸.•´¯✿•¸.•´¯✿•¸.•´¯✿•¸.•´¯✿•¸.•´¯✿•¸.•´¯✿•¸.•´¯✿•¸.•´¯✿

"Ya Allah, jika benar dia JODOHKU...Engkau satukanlah kami dengan ikatan yang HALAL di sisiMU Ya Allah...Jika benar dia MILIKKU,Engkau dekatkanlah HATI kami dengan kasih sayang yang mendalam...Jika benar dia yang TERBAIK buatku,Engkau peliharalah perasaan CINTA antara kami agar kami saling mengasihi,agar kami saling menghormati.Tapi seandainya kami TIDAK dijodohkan untuk bersama dan dia bukanlah yang terbaik untukku Ya Allah...maka Engkau tunjukkanlah KEBENARANMU agar hati ini AKUR atas KEHILANGANNYA...Engkau JAUHKANLAH hati kami dari sebarang perasaan...Engkau berikanlah KEKUATAN buat hati-hati kami agar kami REDHA dengan ketentuanMu Ya Allah...Ameen Ya Rahman..Ameen Ya Rahim..Amin Ya Rabbal Alamin.."

✿•¸.•´¯✿•¸.•´¯✿•¸.•´¯✿•¸.•´¯✿•¸.•´¯✿•¸.•´¯✿•¸.•´¯✿•¸.•´¯✿•¸.•´¯✿☆ * ❤ ¸. • * ¨ `* •.♫. •☆ *❤ ¸. • * ¨ `* •.♫. •☆ * ❤ 

Allahu Rabbi, aku minta izinKetika suatu saat nanti aku jatuh cintaJangan biarkan cinta untuk-Mu berkurangHingga membuat lalai akan adanya engkauAllahu Rabbi, aku punya pintaKetika suatu saat nanti aku jatuh cintaPenuhilah hatiku dengan bilangan cinta-Mu yang tak terbatasBiar rasaku pada-Mu tetap utuhAllahu Rabbi, izinkanlahKetika suatu saat nanti aku jatuh cintaPilihkan untukku seseorang yang hatinya penuh dengan cinta-MuDan membuatku semakin mengagumi-MuAllahu RabbiKetika suatu saat nanti aku jatuh cintaPertemukanlah kamiBerilah kami kesempatan untuk lebih mendekati cinta-MuAllahu Rabbi, pintaku yang terakhirKetika suatu saat nanti aku jatuh cintaJangan pernah Kau palingkan wajah-Mu darikuAnugerahkanlah aku cinta-MuCinta yang tak pernah pupus oleh waktu.Amin Ya Rabbal Alamin..


☆ * ❤ ¸. • * ¨ `* •.♫. •☆ *❤ ¸. • * ¨ `* •.♫. •☆ * ❤

SayAng AwaK!!

Gelisah sesaat saja tiada kabarmu kucuriga

entah penantianku takkan sia-sia

dan berikan satu jawaban pasti

entah sampai kapan aku harus bertahan

saat kau jauh disana rasa cemburu


merasuk kedalam pikiranku melayang

tak tentu arah tentang dirimu

apakah sama yang kau rasakan

cOntEsT GamBAr cOoLLlll!!!!



salam all.. haa ari nie tbe2 jekk terjmpe contest gmbar cooll...
so nk try join lahhh...kot2 leh menang kan..kan..kannn.. weeeee




ok cre nye mudah ajek.. just copy banner yg yg sedia ada...
di blog di atas...
pastu ikut syarat2 yg di beri.. mudah jek syarat nyeee

masuk kn gambar yg paling cool korg tuh ajekk..

ok jommm...


gambar nie nie sye rase cool sgt2.. 
time nie g kndri umh mmber..smbil menunggu utk makan
bergosip dan snap2 gmbr...


gmbr ni pon cooll..
time nie dalam bus nk g bandar bersame cousin..
together2 n shoping2 bersamm cousin..
tgk lah makcik kat blkang tuhh cam tau2 jek akuh nk snap picture niehh...
weeeeeeeeeeeee....

ok smpai sini dluuu....k daaaaaaaaaaa

♥ ♥ ♥♥ ♥ ♥

Cinta datang kepada orang yang masih mempunyai harapan walaupun mereka pernah 


dikecewakan. Kepada mereka yang masih percaya, walaupun mereka pernah dikhianati. Kepada 


mereka yang masih ingin mencintai, walaupun mereka pernah disakiti sebelumnya dan kepada 


mereka yang mempunyai keberanian dan keyakinan untuk membangunkan kembali 


kepercayaan.

CinTAilAh


cintailah aku





kerana cintamu pada Tuhan yg satu,


betulkanlah aku kerana agama itu lurus,


pimpinlah aku,


kelak aku amanahmu yg bakal dipersoal Tuhan,


tegurlah kesilapanku,

kerana diriku ekspresi dirimu,

berlemah-lembutlah terhadapku

kerana aku tamsilam rusukmu yg bengkok,

bersolat denganku,

kerana akulah makmunahmu paling akrab,

bersabarlah dengan kerenahku,

kerana sepurnama itu aku membuncah,

doakan keberkatanku,

kerana aku ingin mencintaimu hingga ke FIRDAUS..

sahabat!!..

Sebaik-baik sahabat ialah orang yang anda percayai, anda merasa damai dengannya, anda 


dapat mengadu kesusahan anda kepadanya, ia dapat menceritakan kepada anda kesusahannya 


dan ia menjaga rahsia anda.

27 October, 2011

❤¸.•*"*•.¸❤ kalau die bukan jodoH kita ❤¸.•*"*•.¸❤



stulus mnpun cinta kita pada seseorang..klu dia bkn jodoh kita ttp bukan jodoh kita..berdoalah agar dpt jodoh yang baik2..pengakhiran cinta yang sedih mungkin ada hikmah yang kita sendiri tidak tahu apa yg ALLAH akan berikan pada kita nanti.... INGATLAH..PEREMPUAN YANG BAIK UNTUK LELAKI YANG BAIK..SEBALIKKNYA....

˙·٠•●❤ CINTA ILLAHI ❤●•٠·˙





Bismillahirrahmanirrahim.....

•*""*•.¸❤❤¸.•*"*•.¸❤ 
❤¸.•*" "*•.¸❤❤¸.•*" "*•.¸❤ ❤¸.•*" "*•.¸❤

Kecantikan alam ciptaan ALLAH memang tiada tolok bandingnya..sangat sempurna.. Sedang aku memerhatikan.. SubhanALLAH... Sedang aku memerhati keajaiban alam ini... Aku puji Tuhan atas segala keindahan yang telah DIA sajikan untuk setiap makhlukNYA. Aku duduk bersandar dan tiba-tiba terasa KEHADIRANNYA di sisiku...

DIa bertanya kepadaku, " ADAKAH KAMU MENCINTAI AKU? Aku menjawab, " sudah tentu! Engkau Penciptaku, masakan aku tidak mencintaiMU."

Kemudian DIA bertanya lagi, " JIKA KAMU DITAKDIRKAN CACAT ANGGOTA, ADAKAH KAMU AKAN MENCINTAIKU?
Aku tergamam seketika. Aku lihat tangan, kaki dan seluruh anggotaku. Aku teringat pelbagai kerja yang mustahil aku lakukan tanpa anggotaku ini yang selama ini tidak kusedari kepentingannya. Kemudian aku jawab, " tentunya ia amat sukar bagiku, tetapi aku tetap akan mencintaimu."

Kemudian DIA bertanya lagi, " JIKA KAMU DITAKDIRKAN BUTA, ADAKAH KANU AKAN MENYAYANGI SEGALA CIPTAANKU? Bagaimana mungkin bagiku untuk mencintai sesuatu yang du dunia ini yang tak mampu aku lihat? Kemudian aku berfikir...ramai orang yang ditakdirkan buta di dunia ini, dan masih mencintai ALLAH dan segala ciptaanNYA. Lantas aku menjawab, " amat sukar bagiku membayangkan keadaanku yag sedemikian rupa, namun begitu ak kan tetap mencintaiMU Ya ALLAH."

DIA bertanya lagi. " JIKA KAMU DITAKDIRKAN PEKAK, ADAKAH KAMU AKAN TETAP MENDENGAR KEPADA KATA-KATAKU? Bagimana muungkin bagiku mendengar jika aku pekak? Kemudian aku tersedar bahawa mendengar itu tidak semestinya menggnakan telinga; tetapi menggunakan hati. Aku jawab," walaupun takdir itu amat berat bagiku, namun aku akan tetap menyintaMU."

DIA menyambung lagi, " JIKA KAMU DITAKDIRKAN BISU ADAKAH KAMU AKAN TERUS MEMUJIKU?
Aku tertanya lagi, bagaimana aku boleh memuji tanpa suara. Aku terfikir kemudian yang ALLAH mahu kita memujiNYA dari dalam hati dan jiwa kita; tidak penting bagaimana bunyinya. Kemudian aku menjawab," sungguhpun aku tidak mampu untuk membunyikan pujian bagiMU, aku akan tetap memujiMU."

Dan DIA terus bertanya lagi, "ADAKAH KAMU BENAR-BENAR mENYINTAIKU? Dengan nada yang tegas dan penuh keberanian, aku jawab," Ya benar Tuhanku. Aku menyintaiMU kerana Engkaulah satu-satunya Tuhanku dan Tuhan yang sebenar."

Tetapi... DIA terus bertanya lagi, " KALAU BEITU KENAPA KAMU MASIH MELAKUKAN DOSA. Aku jawab " kerana aku cuma mamusia biasa yang selalu lalai. Aku tidak sempurna...aku bukan maksum."

"KALAU BEGITU KENAPA KETIKA KAMU SENANG DAN GEMBIRA, KAMU LUPAKAN AKU? KAMU LARI JAUH DARIPADAKU, DAN KENAPA KETIKA KAMU SUSAH DAN MAHUKAN BANTUAN, KAMU TERUS INGAT KEPADA AKU; KAMU DATANG DEKAT DAN MERAYU KEPADA AKU??."

Aku tidak mampu berkata-kata. Yang kusedari...titisan panas turun membasahi pipiku. DIA sambung lagi, " MENGAPA KAMU BUAT BEGINI..KADANG-KADANG SUJUD MENYENBAHKU, DAN KEMUDIAN MEMBELAKANGKANKU; TIDAK PEDULIKANKU? MENGAPA KAMU HANYA DATANG MENCARIKU HNAYA KETIKA KAMU MENGINGATIKU? MENGAPA KAMU MEMINTA PADAKU SEDANG KAMU TIDAK SETIA KEPADAKU??."

Lidahku yang selama ini lancar berkata-kata, kini kelu. Otakku ligat mencari jawapan..atau alasan..namun tiada apa yang kutemui sebagai jawapan.

DIA berkata lagi, " KAMU DIBERIKAN SEBUAH KEHIDUPAN. AKU JADIKAN DIRIMU KEISTIMEWAAN DAN KELEBIHAN BERBANDING ORANG LAIN UNTUK KAMU BERJUANG DI JALANKU, TETAPI KAMU TETAP BERPALING DARI JALANKU. AKU TUNJUKKAN KEPADAMU KATA-KATAKU SEBAGI PANDUAN KAMU DALAM HIDUP INI, TETAPI KAMU TIDAK MAHU MEMPELAJARI ATAU MENGHAYATINYA. AKU TURUNKAN PESURUHKU, TETAPI KAMU TIDAK AMBIL PEDULI KETIKA SUNNAHNYA DITINGGALKAN. AKU DENGAR SEGALA PERMINTAANMU DAN RAYUANMU KEPADAKU....DAN SEMUANYA TELAH AKU PERKENANKAN DENGAN PELBAGAGAI CARA."

SambungNYA lagi, "KINI ADAKAH KAMU MENYINTAIKU??"

Aku tidak mampu menjawabnya lagi. Dalam tidak sedar, aku malu dengan segala apa yang telah aku lakukan selama ini. Aku tidak lagi punya alasan bagi menyelamtkan diriku. Ketika hatiku berteriak menangis, dan bercucuran air mata mengalir di kedua-dia belah pipiku,aku merintih, " Oh Tuhanku...ampunkanlah segala dosaku. Aku tidak layak menjadi hambaMU YA ALLAH."

Kemudian DIA menjawab, " SIFATKU PENGAMPUN...BARANGSIAPA YANG MEMOHON KEAMPUNAN DARIKU, NESCAYA AKU AMPUNKANNYA. DAN AKU AMPUNKAN KAMU WAHAI HAMBAKU.."

Aku bertanya kepadaNYA, " mengapa Engkau tetap mengampunkanku sungguhpn aku melakukan kesalahan berulangkali dan memohon ampun berulangkali?"

DIA menjawab " KERANA KAMU ADALAH CIPTAANKU. AKU SEKALI-KALI TIDAK AKAN MENGABAIKANMU. APABILA KAMU MENANGIS AKU KAN BERSIMPATI KEPADAMU DAN MENDENGAR SEGALA RINTIHANMU. APABILA KAMU BERASA GUNDAH DAN KESEPIAN, AKU AKAN MEMBERIKANMU SEMANGAT. APABAILA KAMU KELETIHAN AKU AKAN MEMBANTMU. AKU AKAN TETAP BERSAMA-SAMAMU HINGGALAH KE HARI AKHIR DAN AKU AKAN MENYAYANGIMU SELAMA-LAMANYA.

•*""*•.¸❤❤¸.•*"*•.¸❤ ❤¸.•*" "*•.¸❤❤¸.•*" "*•.¸❤ ❤¸.•*" "*•.
¸❤
kelebihan kita mungkin kekurangan orang lain, kekurangan kita 


mungkin kelebihan orang lain.. sebab itu kita tidak boleh hidup 


sendirian sahaja di dunia ni. Jangan pandang rendah pada 


kekurangan seseorg kerna kita pun tak sempurna..

26 October, 2011

♥♥♥(^-*)



Jika kekasihmu mengkhianati atau meninggalkanmu, maka tersenyumlah sebab orang yang seharusnya bersedih adalah dirinya...

...kerana kamu hanya kehilangan orang yang tidak mencintaimu, sedangkan dia telah kehilangan seseorang yang ikhlas menyintainya...

25 October, 2011

sunnah





Rasulullah s.a.w melarang menyikat rambut di dalam kamar mandi kerana perbuatanitu melemahkan akar rambut. Seseorang itu hendaklah duduk ketika bersikat kerana ia akan mengguatkan otot jantung dan elak daripada melakukannya secara berdiri sebab ia akan melemahkan jantung. Seseorang yang bersikat ketika berdiri akan terjebak dalam masalah hutang. Adalah makruh menggunakan sikat yang diperbuat daripada perak atau bersadurkan perak

24 October, 2011

♥♥♥♥♥♥

SelamAt harY lahiR utk drI ku YAng teRsyg...

salam...
ary genab sudah umur ku yg ke..tetttttt..
(arp maap umur sye perlu di rhsia kn)
heheheheh

tak de besday party pong..
just thun ni akuh wat kek besday akuh sdri jek....
iye nye sgt cedapp!!!!//
kek coklat moist..
nyamiiii....
ko jeles tak????
pllzzz tlg jelessss...



haaa... cun tak kek syep wat..
hehehehe
sgt menyelerakan...
terliurr tak???
terliur la.. terliurr lahh.. plzzzzz..
demi syep..
kihkihkihkih...

ok  lah....
wish for me...
SELAMAT HARY LAHIR NURUL AIN..
SEMOGA PANJANG UMUR N DI MURAH KN REZEKI.,..aminn..
MOGA CEPAT2 DI PERTEMUKAN JODOH..(wahhhh..gatai noo ko ain..)
hehehhehe
N SENYUM SELALU(huhu ayt dri my tayunk...sllu suh snyum.. n tak mo masam2)
huhuhu..
ok abg syg sntiasa snyum utk abg....






first wish dri my tayunk...
huhu smpat majuk lg ngan iye...
ingt kn dye tak ingt n tak amik tau...
upe nye dye berlakon wat2 tak tau...
huhuhu
syabas abg.. anda pelakon terbaek tok syep..
hehehehehehehhehe
miss u so much abg... i love u...
menanty adiah dri nye...
cepat2 lah alik abg.... huhuh..

urmm.. thank kawan2 yg wish besday syep.. kat fb tuh..
ase cm artis plak.. wallahhhhhhh!!
heheheheh(terperasan plak...)

ok lah... daaaaaaaaaaaaaaaaaaa....

Wahai si pemilik hatiku...

Wahai si pemilik hatiku...
sadarilah kita Cinta itu satu amanah. Ia bukan hak mutlak kita.
Tidak wajar untuk kita jadikan amanah untuk memusnahkan atau memungkiri amanah yang lain. Kita hamba ciptaan Tuhan yang dijadikan berpasang-pasangan. Kita hanya meminjam anugerah Tuhan itu namun bila tiba masanya kita pasti akan pulangkan. Cinta yang hakiki datangnya dari Allah S.W.T semata-mata. Jika aku adalah cinta yang kau dambakan selama ini, maka cintailah Dia lebih dari diriku..kasihilah Dia lebih dari segala-galanya kerana hidup dan matimu hanyalah bersamaNya, cinta badan yang boleh dibawa sampai mati.¨*•♫♥♥¨*•♫♥♥¨*•♫♥♥

20 October, 2011

~AkU~

cInta daN kawAn

sAtu harY cintA dan KAwaN berjAlaN2 di dalAm kaMpung..
tIbA2 cIntA teRJatuh didAlaM tElagA..keNapA?
kErnA cIntA itU butA..
lalU kAwaN puN ikuT teRjun, kEnapA?
kErna kAwaN akAn buaT apa sAja dEmI cIntA..
diDalAm tElagA cIntA hIlanG, keNapA?
kErnA cIntA itU haluS, mUdAh hIlanG klaU tAk dijAgA..
sEdanGkaN kawAn masIh lagi tErcari2 dImanE cinTa daN terus mEnungGu, kEnapA?
kErna kawAn iTu sEjatI dan akAn kEkaL sEbagaI kawAn yanG sEjatI..

19 October, 2011

weeeeeeeee!!!

Seorang wanita yang sarat mengandung bertemu Doktor disebuah klinik swasta, wanita itu berusia 21 tahun:

Doktor, saya ada masalah, baru sahaja 10 bulan lepas saya melahirkan anak pertama saya dan sekarang jarak mereka amatlah dekat.

Baiklah, apa yang awak nak saya lakukan Puan?

Boleh tak kalau doktor tamatkan kandungan saya ini? Saya berharap sangat dengan bantuan doktor.

Doktor itu kemudian berfikir sejenak dan berkata:
"Puan, baiklah, ini cadangan saya, paling mudah dan kurang merbahaya untuk Puan"

Wanita itu tersenyum gembira selepas mendengar jawapan doktor tersebut.

Kemudian doktor itu menyambung, "nampaknya awak tidak sanggup untuk menjaga 2 bayi serentak bukan? Maka untuk itu, cadangan saya, kita tamatkan riwayat anak yang puan sedang dukung itu. Jika kita bunuh dia, puan masih boleh ada seorang lagi bayi untuk dijaga dan tidak menyakitkan puan, Setuju?".

Wanita itu membentak. "Doktor dah gila?!!! Kenapa saya nak kena bunuh bayi yang dah lahir ni. Kan jenayah membunuh tu!"

"Ya, saya setuju dengan cakap puan, ianya satu jenayah untuk membunuh bayi"

Doktor itu kemudian tersenyum dan meninggalkan perempuan itu keseorangan di bilik rawatannya...

Di akhir pertemuan diluar kliniknya, doktor itu berlari mendapatkan wanita itu dan berkata

"Tiada bezanya membunuh bayi yang sudah lahir dan masih di dalam kandungan, Ia masih kejam dan bersabit jenayah"

Kongsikan penulisan ini jika anda setuju.
Hentikan pengguguran bayi dalam kalangan rakyat Malaysia

Bersamalah menyelamatkan nyawa insan tidak berdosa