31 December, 2010

SAYA SAYANG AWAK

SEbuah cerita yang di petik dari satu laman web,kisah ini memang sedih dan tetarik sekali akuh rase sedih juga bila baca rasa ader tak terjadi pada korang..

Hari tu kita gaduh.Saya main-main.Awk ingat betul²..Tak tau nk buat mcmana lgLantak awk lah

Semlm kita berselisih..Saya buat dunno Awak pandang saya..Saya buat dunno jugakDegilnyer saya..

Saya nmpk awak..Saya nk panggilTapi awak x toleh..Sebab saya panggil awak dalam hati Bodohnya saya..

Awak tegur saya..Saya buat dunnoTapi awak xtahu happynya sayaSaya dengar awak ceritaAwak kata dah jatuh cinta Sedihnyer saya.

.Awak keluar tgk wayangSaya pun..Awak keluar dengan diaSaya tengok aje..Awak call sayaMengacau betul.Tgh tido lah

Saya layankan ajeAwak ckp awak dah putusSaya senyum sampai ke telingaTapi awak tak nampak Saya cakap…Kesiannya awak.. Hipokritnya saya..

Hari ni hari jadi sayaTapi awak luper..Saya sedih.Tapi takpe.awak bukannya sesiapa..

Awak mintak maaf..Saya senyum ajeSaya kata tak kisah..Awak belanja tgk national treasureIsk tak romantik nyer Tapi best per Saya dapat bunga..Cantik suker sgtTapi tak tahu sape pengirimnya..

Awak nampakAwak terus balik..Saya panggil awakTapi awak tak toleh..Saya Cuma nak bgtahu Awak.!!!!!LORI!!!!!!!!! Saya kejar awak..Awak terus jalanSaya tolak awak..Awak jatuh. Saya nampak lori..Betul-betul depan sayaKalau ia sempat..Saya nak bagitahu."

Awak..SAYA SAYANG AWAK

selamat tahun baru 2011..

salam.. all..
SELAMAT TAHUN BARU 2011..

selamat datang 2011.. n selamat tinggal 2010..
mcm2 kenangan yg akuh dh hadapi 2010..
n mcm2 dugaan yg mendtg...
hanya allah yg maha mengetahui nyew..

urmmm azam tahun baru????
ape erk???

+ nak cri keje
+ nak kawen(dah terlalu gatai nie nk kwen, coz jels tgk kwan2 laenn dh kawen) patut kew????
+ nak cri kebahagian yang sukar dicri

hakhakahk..
ok tak azam akuh nieh??
kire ok la tuh..
firstly nk keje dlu..
keje..keje...keje!!!!!!!
huhuhuhuhuhuhuhu...

k lah..
jom kite renung n mengimbau kenangan2 2010....
kite tutup buku lme...
n now kite buka buku baru n selami hidup yang bru...
cewaaaahhh!!!!!
ayat nk power jekkkkk..
uweksssssssssssssssssss!!
kepoyoan yg sentiansa poyo....
(ape punye ayt pown tak tau)
hakhalahahkahak

k lah semoga sume blogger2 yang laen mncapai azam yang digapai ...
ntah akuh pown tak tau ape punye ayt yg akuh pkir kan.. hahahahha...
daaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

23 December, 2010

CiTa-CitA daN anGAn-anGAn Kuh....

salam all...
korg sehat??
hurm akuh ok jek.. sehat..
alhamdulillah..
ank2 buah pown dh sehat sume nyek...
urm ujung mggu nie (25/12/2010)
nak g holiday bersame famili terchenta....
@cherating jerk..
tpi ok lah.. lau pown akuh dh g wat kali ke 3..
hikhikhik..
first g ngan mak ayh jek..
yg ke2 g ngan mmber2 kolej..
yg kali nie g ngan sume adik beradik...
sonok nyewww...

arhh.. akuh nk blik pde tajuk kat ats..
heheheh..
nak tau cita2 akuh dan angan2 akuh tuh ape???
korg tgk pic kat bwah nieh.. hurmmmm




::Canon::



::sony::

............................................................................................................

urmmm nie lah yg akuh impikan..
tpi syg harga nye riban2...
huhuhuhu
tak mampu akuh nk m'belinye..
takpe akuh akan cbe kumpul wet tok mmbli nye..
(berangan sgguh akuh nie.. keje pown tak tentu arah lagi)
hukhukhukhuk...
lau minta kat famili kompem tak kn dpt..
yelah tgk harga nye..
hanya org yang bnyak wet jek mampu bli nye...
(nak cri pkwe yg kaye lah.. hakhakhak.. boleh ke cm tuh??)
huhuhuhuhu...
tak pe lah bia ia tetap dlam angan ku..(cewah.. cm lgu pelamin angan ku musnak plak)
hakhakhakhakhak..
k lahh smpai cnie dlu yekkk...
daaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

18 December, 2010

artikal yg boleh digune pakai...

salam all..
ary ni 18/12/2010(sabtu)
hary yg agk membengang kn akuh.. huhuhuhu
terpkse cancel g renuion..
huwaaaaaaaaaaaaaaa.. akuh rndu kwan2 akuh...
urmm..
akuh de nk share 1 artikal yg menarik...
korg bace lah yea.....


Sedang pelbagai pihak seperti buntu mencari penyelesaian kepada barah sosial yang menjurus kepada pergaulan dan seks bebas (zina) serta rogol dan buang bayi berleluasa pada hari ini, saya menyarankan satu program atau projek besar iaitu "Taysir az Ziwaj" dilaksanakan, khasnya oleh pihak berwajib.

Taysir Az Ziwaj ialah "Permudahkan Proses Perkahwinan" terutama kepada anak-anak muda yang tidak berkemampuan dari segi material untuk mendirikan rumahtangga tetapi dalam masa yang sama mempunyai keinginan yang tinggi untuk hidup berpasangan.

Islam adalah agama yang penuh dengan rahmah dan berkah. Ia diutuskan oleh Allah swt Tuhan yang mencipta manusia bukan untuk menghalang atau menidakkan keperluan manusia seperti keinginan (nafsu) syahwah dan sebagainya tetapi Islam datang untuk membetulkan dan memandu manusia agar melunas keinginannya secara yang betul, benar dan baik.

Gejala seks bebas (zina) dan rogol adalah angkara nafsu yang tidak terkawal dan ia disalurkan secara tidak betul, tidak benar dan membawa keburukan kepada diri dan orang lain. Sedang Islam menggalakkan perkahwinan (aqad nikah) agar hati manusia tenteram dan tenang serta nafsu dapat dikawal. Ini membawa kebaikan kepada semua ummat manusia.

Firman Allah swt yang bermaksud :

"Dan kahwinkanlah orang-orang bujang (lelaki dan perempuan) dari kalangan kamu dan orang-orang yang soleh dari hamba-hamba kamu, lelaki dan perempuan. Jika mereka miskin, Allah akan memberikan kekayaan kepada mereka dari limpah kurnia-Nya kerana Allah swt Maha Luas rahmat dan kurnia-Nya lagi Maha Mengetahui." (Surah An-Nuur : Ayat 32)

Perkahwinan yang digalakkan oleh Islam ini sewajarnya dipermudahkan prosesnya agar generasi muda negara tidak liar dan kemaruk nafsu lalu terjebak dalam kancah seks bebas (zina). Memudahkan prosesnya boleh dilakukan oleh pihak berwajib (kerajaan) seperti (sekadar menyebut beberapa contoh) :

* Memberi peruntukan kepada pasangan muda yang ingin berkahwin

* Memberi insentif sebagai galakan berkahwin

* Mengurangkan karenah birokrasi yang menyulitkan

* Kursus dan khidmat bimbingan perkahwinan secara percuma

* Menganjurkan perkahwinan beramai-ramai yang menjimatkan

* Mendidik masyarakat dengan budaya sederhana dalam majlis perkahwinan

* Merendahkan hantaran perkahwinan

Antara kaedah mempermudahkan proses perkahwinan ini ialah Nikah Khitbah atau dalam bahasa mudah disebut oleh masyarakat kita sebagai Nikah Gantung. Nikah Khitbah adalah sama seperti nikah biasa mengikut hukum dan perundangan Islam yang mempunyai 5 rukunnya iaitu :

* Suami

* Isteri

* Wali

* Saksi

* Aqad (Ijab Qabul)

Cuma bezanya ialah pasangan pengantin (suami isteri) tidak tinggal serumah dalam tempoh-tempoh tertentu kerana beberapa keadaan seperti (sekadar menyebut beberapa contoh) :

* Masih menuntut di kolej atau universiti

* Tidak mempunyai kemampuan menyewa rumah

* Belum bersedia menanggung komitmen kehidupan berumahtangga

Justeru itu , buat tempoh tertentu pasangan suami isteri yang telah dinikahkan itu tinggal berasingan (atas persetujuan bersama kedua-dua pihak) dan barangkali tinggal bersama keluarga masing-masing sehinggalah mereka merasakan segala halangan di atas telah selesai dan mereka benar-benar bersedia mengharungi kehidupan berumahtangga yang besar tanggungjawabnya.

Kelebihan Nikah Gantung

Kelebihan Nikah Gantung ini ialah mereka adalah pasangan suami isteri yang sah mengikut hukum agama dan undang-undang negara. Andai dalam tempoh itu mereka bertemu, keluar makan, dating, study bersama bahkan kalau mereka terlanjur sekalipun mengadakan hubungan seks, maka apa yang mereka lakukan itu tidak salah atau tidak haram.

Andai berlaku kehamilan, maka pasangan itu tidak perlu panik terutama pihak gadis yang hamil kerana ia menghamilkan anaknya yang sah nasab (keturunan). Bahkan nanti mereka tidak perlu malu dan menjauhkan diri dari keluarga kerana keluarga pula akan menyambut kedatangan bayi itu dengan bangga dan bermaruah.

Kes buang bayi yang berleluasa hari ini rata-ratanya adalah ekoran rasa panik dan hilang pertimbangan akibat malu dan hilang maruah dari pasangan terbabit. Malah mereka juga takut untuk kembali kepangkuan keluarga justeru mereka mengetahui bahawa hubungan mereka salah dan mereka hamil hasil hubungan terlarang. Ia memalukan keluarga dan mencemarkan maruah bangsa dan agama. Akhirnya, jalan pintas dan terdesak yang ada pada mereka ialah buang bayi tersebut dengan harapan selesai masaalah dan beban yang mereka hadapi tanpa mereka menyedari bahawa akan mencetus bencana yang lebih parah kepada sosial negara.

Penerimaan Masyarakat

Sebenarnya Nikah Khitbah ini pernah dilakukan dalam masyarakat Arab. Menurut amalan tersebut, sewaktu majlis pertunangan, ia dilangsungkan sekali dengan majlis aqad nikah (halflun nikah) tetapi mempelai tidak boleh tinggal sekali (serumah) sehingga berlangsungnya pula majlis perkahwinan (haflul Qiran). Terkadang tempoh itu (antara pertunangan dan perkahwinan) menjangkau tahun lamanya.

Dalam masyarakat Melayu, amalan ini sebenarnya pernah diamalkan sebelum ini dengan nama Nikah Gantung. Ia pernah dikaji oleh beberapa Anthropologist seperti Paletz, Djamour dan Jones. Mereka mengistilahkan Nikah Gantung sebagai "Suspended Marriage Contract" iaitu satu fenomena sosial yang diamalkan oleh masyarakat Islam di Asia tenggara.

Malah menurut Abdul Jalil Borhan, perkara yang berkaitan dengan Nikah Gantung terdapat dalam seksyen 112 (dalam bahagian 5) enakmen Pentadbiran Agama Islam Johor.

Perbahasan Hukum

Salah satu dalil yang digunakan oleh sebahagian para alim ulama' ialah Perkahwinan Rasulullah saw dengan Aishah rha. Menurut hadis yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim, Rasulullah saw telah mengahwini Aishah ketika berumur 6 tahun dan hanya duduk serumah ketika Aishah berumur 9 tahun. Hadis ini menjadi dalil berlakunya aqad nikah, maka bukan menjadi kewajipan bagi mempelai untuk terus tinggal serumah terutama atas persetujuan kedua pihak untuk beberapa tempoh yang dipersetujui.

Apabila pasangan pengantin (nikah gantung) bersetuju untuk tinggal berasingan kerana beberapa perkara yang diambil kira seperti yang saya sebutkan di atas tadi, maka tidaklah berbangkit isu nafkah batin (jima'/bersetubuh). Apa yang timbul ialah perbahasan dari segi nafkah zahir (material) . Berkait perkara ini, kita mempunyai beberapa pandangan :

a] Mazhab Zahiri seperti yang dinyatakan oleh Ibn Hizam iaitu nafkah ini (nafkah zahir) wajib dengan berlakunya aqad, maka selepas sahaja aqad nikah, suami wajib memberi nafkah zahir kepada isterinya.

b] Pandangan jumhur ulama' iaitu nafkah zahir itu hanya wajib apabila isteri memenuhi syarat-syarat tertentu seperti isteri menyerahkan diri kepada suami (berpindah ke tempat suami), boleh melakukan istimta' (mengambil keseronokan) , jima'/bersetubuh , isteri tidak keluar rumah tanpa izin suami dan seumpamanya.

Nikah khitbah dapat disimpulkan bahawa ; bebanan nafkah itu tidak diwajibkan ke atas suami sekiranya kehidupan biasa suami isteri belum berlaku. Bagaimanapun sekiranya suami isteri tersebut keluar bersama, maka tiada halangan dari segi hukum syara' kerana mereka adalah suami isteri yang sah. Demikian juga andai berlaku kehamilan maka bayi itu sah dan mereka boleh menjalani kehidupan berkeluarga seperti biasa yang sah. Tidak perlulah mereka melarikan diri, buang bayi dan menggugurkan bayi atau membunuhnya .

Tegasnya saya sebutkan disini, terutama kepada pihak berkuasa agama, ibu bapa dan seluruh anggota masyarakat termasuk anak-anak muda agar mereka kembali kepada cara hidup Islam. Walaupun nikah gantung ini kelihatan seperti baru dalam negara kita bagi sesetengah pihak, tetapi ia lebih baik dari kita membiarkan anak-anak gadis dan teruna kita berpeleseran, bergaul bebas lalu akhirnya mereka terjebak dalam kancah seks bebas dan penzinaan yang memalukan. Bukan sahaja maruah keluarga dan agama tercalar, murka Allah swt itulah yang paling ditakuti.

urmm korg dah bis bce kew????
cm ne ? pe pndpt korg??
k la.. daaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

16 December, 2010

apit - Kemana Kau Menghilangkan Diri


Mengapa kau melarikan dirimu
Ku rasa sayu
Ku ingin kau di sampingku
Seperti waktu dahulu

Kemana kau menghilangkan dirimu
Ku rasa rindu
Ku mencarimu
Di singgah sana

Dan aku
Hilang tempat bermanja
Kau pula
Bersuka ria

Kemana kau menghilangkan diri
Ku yang mencari
Manakah janji dan sumpah setiamu
Yang kau berikan kepadaku

Apakah kesalahanku padamu
Dan juga tingkah laku ku itu
Sehingga kau menghilangkan dirimu
Dan aku kehilanganmu

Tolonglah kembali kepangkuan ku
Ku ingin bersamamu
Seperti waktu dahulu
Kita berdua gembira

Apit Tak ku sangka Tak ku duga(best lagu nieh)



malam...
ku tidur tak lena
teringatkan dirimu
terimbas kembali kenangan lalu
alangkah indahnya bersamamu

mengalir air mataku
menemani malam sepiku
ku rindu saat bersamamu
sukarnya ku untuk melupakanmu

dahulu engkau berikan cinta
mengapa kini engkau berubah
manakah janji akan setia menanti

jikalau engkau tak lagi cinta
katakan saja aku tak kisah
dari kau terus membuat ku menunggu
tak ku sangka
tak ku duga

perpisahan yang akan melanda
dah ku cuba
pertahankan
namun dirimu pergi jua

cintamu bagaikan rembulan
yang hadir bila malam menjelang
kau hilang bila siang mendatang
begitulah sikap mu oh syg

kau lontar cintaku ditepian
ku bagaikan hanyut di lautan
yang lemas di dalam percintaan
dipukul gelombang keresahan

~dahulu engkau berikan cinta
mengapa kini engkau berubah
manakah janji akan setia menanti

jikalau engkau tak lagi cinta
katakan saja aku tak kisah
dari kau terus membuat ku menunggu
tak ku sangka
tak ku duga

perpisahan yang akan melanda
dah ku cuba
pertahankan
namun dirimu pergi jua

cintamu bagaikan rembulan
yang hadir bila mlm menjelang
kau hilang bila siang mendatang
begitulah sikap mu oh syg

kau lontar cintaku ditepian
ku bagaikan hanyut di lautan
yang lemas di dalam percintaan
dipukul gelombang keresahan

mengalir air mataku
menemani mlm sepiku
ku rindu saat bersamamu
sukarnya ku untuk melupakanmu

hUrmm...DemaM... dEmaM.... dEmaM...

salam sume...
korg sehat??
akuh ni ok je kot..
tpi hmpir2 cm nk demam alik kot..
huhhuhuhuhuhuh..
smlm (15/12/20101) n ary nie(16/12/2010) ..
cm bese lah ngan keje akuh.
sebagai BABY SISTER..
urmm... cian ank buah akuh..
huhuuh demam nye tak kebah2 lg..
berbalik2 demam nye plak...
hurmm...
pening pale akuh..
ngan ragam2 dieorg nie..
bru lah tau cm ne mak akuh jga akuh mse kcik..
bukn senang nk mnjdi seorg ibu..
lau pown bukn ank akuh...
cm tuh la upe nye....
hurmmm...
tian mak akuh.. mlyan akuh mse kcik2...
tak tdo mlm.. berjga smpai ke pgie..
huhu...
TERIMA KASIH MAK. mjga ku dri kcik smpai besar..
huhuhu..
terharu plaks...
kikikikiki....
urmm nnt akuh nk share kat korg lagu2 apit
best gak lah lgu nye.. tpi syg die ade tatu..huhuhuh
k la... tuh jek cite ku ary nie...
daaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

14 December, 2010

Hurm tak TAu laH nie tajUk pe... huhuh...

salam all..
hope sume sehat2 k..
akuh kt c nie.. kureng sehat..
mau dema alik lorh..
tpi skunk nie ok dah..
akuh bukn yg lemah smgt ngan demam..
akuh akn lawan demam akuh nie...
skunk akuh dh sehat( sehat la sgt)..
huhuuhhuh
urm ary nie akuh nk share 1 pic lme..
hehehehhe.. nk tau pic ape?????
urm korg tgk lah.....
msti korg dpt cm spe owg nye tuh.. hikhikhik




haaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!..
korg tau tak spe dak comei tuh????

sape dpt jwp akuh bg hadiah!!
kikikikikiki..
cpt!! cpt!! cpt!!
selagi stok masih ade... ahahahahahahahaha

fikir2 n renung2 kn yea...

k la daaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa...

13 December, 2010

hary editing blog..... hahahahhha

salam sume..
hehehe.. ary nie akuh tak de keje..
n akuh keje kn blog akuh yg penuh sawang nie..
akuh ubah sume nye..
sume nye lah sagt???
kikikikiki
urmm puas dok cri background yg cntik..
last yg nie je lah akuh plih..
haty dh berkenan.. hahahahahahha
ok tak background nie??? akuh nk tnye pndpt korang..
ok la kot.. just simple je kn? kn? kn?
hehehehh...
akuh pown tak tau nk wt pe nie...
nk post pe pown tak tau..
no idea lorh....huhu..
hurmmmmmmmmmmmmmmmmmmm....
k lah. daaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

11 December, 2010

nTaH pe yanG mEmbeR akUh merEpeK kaT Fb akUh Pown tak taU..

salam.. korg layan jelah bnda nieh....
ntah ape bnde tak tau lahhh...
hope korg terhibur..hahahhahh

TipS MenawaN Hati PasangaN


1. Semua orang ada jodoh atau pasangan yang menanti dan biasanya ia berada tidak jauh dari anda. Jarang orang bertemu dengan jodoh yang berada jauh darinya.

2. Jodoh itu ketentuan Allah dan kita wajib berusaha. Doa, usaha yang betul dan bersungguh-sungguh disertai dengan tawakkal, insyallah akan menemukan anda dengan pasangan anda.

3. Ramai orang masih belum bertemu jodoh kerana mudah patah semangat. Teruskan usaha sehingga anda bertemu jodoh.

4. Seimbangkan hidup anda dengan sempurna agar diri anda jadi seperti “magnet” yang menarik bakal pasangan anda kepada anda.

5. Daya tarikan yang sebenar berpusat di hati yang murni. Berusahalah untuk mencuci hati anda daripada semua perasaan yang negatif terhadap semua orang di dunia ini.

6. Agar mudah orang sayang, cuci hati dengan jaga ibadah, solat taubat, beristighfar, baca Al-Quran, maafkan orang lain, meminta maaf, bersedekah dan berfikiran positif.

7. Sayangi semua orang di sekitar anda dan anda akan menarik sayang terhadap anda. Jika anda membenci orang, ditakuti bakal pasangan anda akan membenci anda.

8. Orang yang sedang mencari pasangan harus sentiasa bersedia untuk bertemu dengan pasangannya pada bila-bila masa. Justeru, kita perlu sentiasa dalam keadaan yang paling menarik setiap masa. Tanggapan pertama adalah yang terpenting.

9. Untuk lelaki, tarikan pertama ialah pakaiannya. Untuk perempuan, wajah dan bentuk badan menjadi tarikan pertama. Sediakan diri untuk menawan bakal pasangan anda.

10. Buka hati dan minda anda untuk menerima cinta. Cinta boleh berputik pada bila-bila masa. Cinta mudah datang kepada mereka yang sentiasa bersedia untuk menerima cinta.

11. Cinta datang melalui mata lalu turun ke hati. Justeru, perhebatkan hubungan mata secara memandang bakal pasangan dengan penuh kasih sayang.

12. Kita boleh berkomunikasi melalui fikiran. Hantarlah kasih sayang dan hasrat murni anda terhadap pasangan dengan gelombang fikiran ini secara berterusan hingga berjaya.

13. Ramai yang terlepas peluang dan patah hati sebab lewat menyatakan hasrat kepada bakal pasangan. Perkara yang baik disegerakan (iaitu menyatakan perasaan anda kepada bakal pasangan).

14. Tidak salah untuk orang perempuan memulakan usaha untuk berkenalan. Orang lelaki akan sentiasa merasakan mereka yang memulakan perkenalan walaupun sebenarnya orang perempuan yang mulakan.

15. Berkomunikasi dengan mesra dan bersemangat menggunakan lidah, mata, hati dan bahasa badan. Elakkan bercakap sambil lewa atau kurang sopan terhadap bakal pasangan.

16. Berbual dengan pasangan mengenai apa yang dia suka. Beri tumpuan kepada minat dan perasaannya. Elakkan sibuk memberi tumpuan kepada diri sendiri.

17. Layan bakal pasangan dengan mesra seperti kawan lama walaupun baru berkenalan. Bentuk suasana keintiman dengan segera agar bakal pasangan rasa selesa.

18. Makin mudah kita menceritakan hal peribadi yang munasabah kepada bakal pasangan, semakin mudah dia menceritakan hal dirinya kepada kita.

19. Berdoa dan latih diri agar kita pandai mendampingi orang lain dan seronok untuk didampingi oleh orang lain. Buang perangai yang menyebabkan orang benci kepada kita.

20. Beri sayang untuk mendapat sayang. Orang yang masih ada perasaan benci terhadap sebarang orang boleh menyebabkan bakal pasangan benci atau tidak tertarik kepada kita. Justeru buang semua benci.

21. Untuk wanita, jangan jual mahal terhadap bakal pasangan. Tetapi, nyatakan dengan hikmah kepadanya yang anda amat sukar untuk berkenalan dengan lelaki lain.

22. Kebanyakan lelaki mudah tertarik kepada perempuan yang simple, tidak materialistik, mudah berterima kasih dan redha dengan setiap pemberian lelaki tersebut.

23. Orang perempuan mudah tertarik kepada lelaki yang memberi perhatian, penghargaan dan penghormatan kepada mereka. Justeru, orang lelaki janganlah terlalu jimat atau kedekut.

24. Orang lelaki perlu belajar mengenal kerenah orang perempuan. perasaan, pemikiran, kehendak, keperluan, kesukaan dan kebenciannya.

25. Elakkan memberi tumpuan kepada kelemahan dan kesilapan kecil yang ada pada bakal pasangan. Jangan sesekali mengutuk atau memalukan bakal pasangan.

26. Senyuman ikhlas, wajah yang menawan dan bahasa badan yang penuh kemesraan akan menambat lelaki terhadap wanita.

27. Orang mudah tertawan kepada bakal pasangan yang ada persamaan dan ada perbezaan sifat, tindakan dan minat. Terlalu banyak persamaan membosankan. Banyak sangat perbezaan menyesakkan.

28. Orang mudah tertarik kepada bakal pasangan yang ada sikap dan sifat yang saling mengimbangi dan melengkapkan sikap dan sifatnya.

29. Walaupun belum kenal rapat dengan bakal pasangan, nyatakan yang anda sering merasa atau berfikir seperti yang dia rasa atau fikir. Keserasian adalah tarikan.

30. Perempuan membentuk hubungan dengan berbual dan bercakap. Lelaki bentuk hubungan dengan melakukan sesuatu kegiatan secara bersama.

31. Orang mudah tertawan kepada bakal pasangan yang mempunyai persamaan daripada berbagai segi seperti kefahaman politik, aktiviti keagamaan, sikap terhadap harta, wang dan hobi.

32. Dua orang yang amat banyak perbezaan boleh serasi antara satu sama lain jika mempunyai satu atau dua persamaan yang mendalam seperti suka kepada kucing, suka melancong atau suka ramai anak.

33. Tindakan yang serentak akan menarik bakal pasangan terhadap anda. Contohnya, serentak berpaling, serentak angkat gelas, serentak berdiri, serentak nak ke tandas.

34. Tawan hati bakal pasangan dengan pamerkan emosi yang sama terhadap sesuatu kejadian atau peristiwa – sama-sama gembira, sedih, terperanjat, benci, simpati dan sebagainya.

35. Dua insan mudah serasi jika mempunyai pentafsiran yang sama mengenai hubungan – tahap keakraban, kebebasan, kebergantungan, pemberian, pengorbanan dan sebagainya.

36. Kenalpasti ciri-ciri yang disukai oleh bakal pasangan anda. Bentuk ciri-ciri yang disukai oleh bakal pasangan anda. Bentuk ciri-ciri ini dalam diri anda dan pamerkan kepadanya yang anda mempunyai ciri-ciri tersebut.

37. Semua orang mencari cinta sejati tanpa syarat. Bakal pasangan anda akan tertarik kepada anda jika anda mengasihinya bukan kerana wajah, harta, keturunan atau glamornya.

38. Bakal pasangan akan tertawan kepada anda jika anda dapat bantu mengukuhkan imej dirinya, rangsang semangatnya dan pupuk keyakinan dirinya.

39. Keikhlasan amat penting dalam memuji atau memotivasi bakal pasangan. Jika kita didapati bohong, dia akan terus menjauhkan diri daripada kita.

40. Pujian yang berhikmah dan ikhlas bertindak sebagai magnet yang menarik anda kepada bakal pasangan. Pujian daripada kawan baru lebih bermakna dan berkesan berbanding pujian daripada kawan lama.

41. Ulang sebut perkataan, ayat atau slogan yang digemari bakal pasangan anda. Ini menyebabkan dia rasa istimewa dan dihargai dan akan tertawan kepada anda.

42. Kenalpasti keistimewaan bakal pasangan anda yang orang lain tidak nampak. Sampaikan kehebatan ini dengan bersemangat dan dia akan mudah tertawan kepada anda.

43. Untuk bakal pasangan yang popular dan sering dipuji , cari pujian yang original untuk menambat hatinya. Untuk orang yang tidak popular, sebarang pujian amat dialukan dan dihargai.

44. Beri penghargaan serta merta kepada setiap pencapaian atau kejayaan bakal pasangan. Ini membelai dan melembutkan hatinya terhadap anda.

45. Jika bakal pasangan memuji anda, pamerkan keseronokan anda dengan senyuman dan ucapan terima kasih dan bersyukur. Dia akan rasa dihargai.

46. Cari keunikan, kelucuan atau ‘kegilaan’ bakal pasangan anda. Nyatakan yang anda suka kepadanya sebab keunikan tersebut. Ini buat dia rasa istimewa.

47. Ramai pasangan sengsara bila isteri terlalu cantik atau suami terlalu handsome. Justeru, cari bakal pasangan yang setara dan sepadan dengan kita.

48. Orang yang merasa dirinya hodoh sukar untuk mendapat pasangan. Carilah kecantikan yang ada pada anda dan bentuk keyakinan diri. Hati yang suci dan keyakinan yang tinggi menyerlahkan kecantikan anda.

49. Wanita mudah tertawan kepada lelaki yang gentleman – bersopan santun, suka membantu, menghormati wanita, berani dan yakin diri.

50. Untuk jadi lebih menawan, berterusan belajar, perbaiki perangai dan peribadi, baiki kemahiran komunikasi, murnikan hati, pemaaf dan sentiasa bersangka baik.

51. Lelaki harus mempamerkan sifat kelelakiannya di samping memasukkan sifat perempuan dalam dirinya seperti lebih prihatin, memahami emosi , timbang rasa, dan gunakan gerak batin.

52. Perempuan harus mempamerkan sifat kewanitaan disamping menghayati sifat lelaki seperti minat dalam politik, sukan, memancing, dan aktiviti macho yang lain. Bertindak bijak tapi, jangan terlalu bijak.

53. Untuk menambat hati wanita, kerap bertanya tentang perasaannya, aktiviti yang dijalankannya, kegemarannya, kebenciannya atau sebarang perkara yang berkaitan dengan emosi.

54. Sebelum benar-benar rapat, orang perempuan harus elakkan diri dari bertanya bakal pasangan mengenai perasaannya mengenai sesuatu perkara, peristiwa atau situasi.

55. Orang lelaki amat pantang bila bakal pasangan menempelak atau menunjukkan kesilapan atau kebodohan lelaki tersebut. Ini cara terbaik memutuskan hubungan.

56. Orang perempuan mudah tertawan kepada lelaki yang boleh mengaku salah, meminta maaf, meminta bantuan, bertolak ansur, pandai mendengar, bersabar dan lemah lembut terhadap wanita.

57. Bila bercakap dengan lelaki, orang perempuan harus fokus kepada fakta dan sampaikan secara ringkas. Penjelasan yang berjela-jela dan memasukkan unsur perasaan akan membunuh minat lelaki terhadapnya.

58. Jika orang perempuan marah, pujuklah dengan kasih sayang. Tanya kenapa dia marah, dengari dengan teliti dan jangan komen atau cuba beri nasihat. Orang perempuan mudah sayang pada lelaki yang pandai mendengar dan sensitif kepada perasaannya.

59. Jika lelaki marah, jangan sibuk nak tanya kenapa dia marah. Pamerkan kasih sayang dan bentuk suasana yang tenang. Doakan dia dan beri masa untuk dia merawat dirinya sendiri.

60. Fahami bahawa orang lelaki bercakap secara terus terang, ringkas dan objektif. Orang perempuan sering bercakap secara berlapik, terperinci dan banyak yang tersirat.

k lahhh.. daaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

06 December, 2010

jAlAn- jAlAn @ MAHA 2010 (4/12/2010)

salam all..
hyep.. urm sbtu ary tuh g jalan2 @ maha..
perghhhhh.. sesak giler.....
tpi best lau pown penat..
syg nye tak roung sume pown..
coz ujan n rmai owg...
naek pening gak la pale..
huhuhuh...
yg penting enjoy lah au pown ujan dri pagi smpai lah kemlm nye..
ish2222..
akuh de jmpe aziz desa..tpi syg tak pat nk mik pic nye lorhh..
kurus gilerrzz die..tak cm kite nmpk kat lam TV tuhh..
hurmmm....
k lah lAyaN piC2 yg Tk seberape tUh k
akUh lorhh!!

makcIk gilEr glemour...hukhuk

mY moM..


my moM n orkiD nyerk..(yeker??)

cantik tak??? kreatif kan? kn? kn?

hurmm My moM n adik..

ish22..

urmmm..


akuh YanG gIler Brgambar..

urm laen kli akuh post lg yek.. no idea lorh....
k lah....daaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa